fontæus

affärsutveckling

Nyheter, tips, funderingar och annat av värde

2013-03-07

 

Fontaeus Affärsutveckling har tecknat samarbetsavtal med Seniorbemanning i Sverige AB. Seniorbemanning tillhandahåller unik senior, 55+, kompetens inom flera områden.

 

 

 

 

 

 

Privata hushållsnära tjänster eller hantverkstjänster. RUT- och ROTavdrag hanteras av Seniorbemanning.

 

Exempel på tjänster:

 

  • Hantverkare / Snickeri / El
  • Måleri / Tapetsering / Golv
  • Städning / Fönsterputs
  • Flytt / Bortforsling
  • Matlagning / Barnpassning
  • Montering av möbler
  • Trädgårdskötsel / Snöskottning
  • Data / IT

 

Företagstjänster utförda av seniora och erfarna resurser.

 

Exempel på tjänster:

 

  • Kontor och administration
  • Vaktmästeri
  • Transport och lager
  • Mässor, Utställningar och Catering
  • Försäljning och Kundtjänst
  • Städ och underhåll
  • Butik, restaurang och café

 

Kontakta Seniorbemanning:

 

e-mail: kontakt@seniorbemanning.net

Telfon:08-642 20 30

 

Här nedan hittar ni mitt senaste inlägg.

Denna sida med nyheter ersätts av min blogg som ni kan hitta

blogg.fontaeus.se. Där hittar ni äldre inlägg

 

Föreslå gärna nya ämnen kring försäljning som ni vill att jag skriver om.

 

KALLA SAMTAL - AKTUELLT ELLER UTDÖTT?

 

2012-02-22

 

Kalla samtal är en viktig del i försäljningsprocessen idag. Men hur effektivt är det kalla samtalet?

 

Om vi börjar med att gå till oss själva och funderar på hur glada vi blir när vi blir uppringda av en ”försäljare” så får vi nog erkänna att vi blir måttligt glada. Omedelbart vet vi att någon vill sälja något till oss. Någon vill åt dina pengar och du har inte bett om det. Vi tycker inte om att inte ha kontroll över situationen. Det finns till och med en tjänst inrättad som heter NIX där vi kan anmäla att inte få denna typ av samtal. Något som också direkt triggar en negativ inställning hos oss är när man tydligt märker att en säljare använder ett telefonmanus.

 

- Hej! Jag heter Erik och jag ringer från X. Är det Thomas jag talar med?

- Ja, det är det!

- Vad bra! Då har jag kommit till rätt person.

 

Nu talar jag visserligen om B2C försäljning men jag tror inte att det är så stor skillnad i B2B försäljning. Säljare ringer hela tiden och är intresserade av mina pengar.

 

Därför bör vi utföra det kalla samtalet på ett annat sätt, så att det inte uppfattas negativt.

Hur ska det gå till?

 

Se på det kalla samtal som en form av nätverkande för att hitta personer som har problem som vi kan hjälpa dem med.

 

Innan vi ringer det där samtalet bör vi ha gjort läxan.

 

  • Vem är det vi ringer?
  • Vad har den personen för roll?
  • Vad kan den personen ha för problem?
  • Kan vi hjälpa den personen?
  • Har vi något vi kan referera till?
  • Har vi några gemensamma kontakter?

 

Det finns lite statistik att falla tillbaka på. Statistiken kommer från en ledande Affärsskola i USA och speglar sannolikheten att få ett möte med en beslutsfattare i samband med ett samtal med följande förutsättningar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siffrorna talar för sig själv och visar att det lönar sig att göra lite efterforskning. Med hjälp av ditt kontaktnät finns det goda möjligheter att hitta en lämplig referens. Vi har gjort om kalla samtal till varma samtal.

 

En annan typ av referens är till en sannolik behovsbild som kan finnas hos den vi ringer. Vi känner till personens roll, bransch, och marknad och vi kan referera till tidigare uppdrag där vi hjälpt andra i liknande situation. Det kan kanske finnas intresse att få veta mer om det?

 

Vi kan förbereda flera sådana behovs-scenarier (Sales Ready Messaging). Formatet byggs upp utifrån:

 

  • En befintlig situation som behöver rättas till
  • En önskad målbild eller vision
  • En referens eller ett förslag på hur man når dit
  • Effekten som uppstår när man nått sitt mål

 

Samtalen är en del i vårt prospekteringsarbete och är nödvändiga för att vår prospektlista (Pipeline) ska kunna fyllas på kontinuerligt. Träna gärna på samtal i rollspel med kollega eller med hjälp av din video.

 

 

 

Workshops eller föreläsningar

 

  • Skapa en SWOT analys tillsammans med er nyckelkund
  • Hantera säljarens psykologiska hinder
  • Omvandla produktegenskaper till kundnytta
  • The Elevator Pitch - när du bara har 30 sekunder på dig.

Copyright © 2012. Oneweb. All Rights Reserved