fontæus
affärsutveckling
Nyheter, tips, funderingar och annat av värde
2013-03-07
Fontaeus Affärsutveckling har tecknat samarbetsavtal med Seniorbemanning i Sverige AB. Seniorbemanning tillhandahåller unik senior, 55+, kompetens inom flera områden.
Privata hushållsnära tjänster eller hantverkstjänster. RUT- och ROTavdrag hanteras av Seniorbemanning.
Exempel på tjänster:
Företagstjänster utförda av seniora och erfarna resurser.
Exempel på tjänster:
Kontakta Seniorbemanning:
e-mail: kontakt@seniorbemanning.net
Telfon:08-642 20 30
Här nedan hittar ni mitt senaste inlägg.
Denna sida med nyheter ersätts av min blogg som ni kan hitta
på blogg.fontaeus.se. Där hittar ni äldre inlägg
Föreslå gärna nya ämnen kring försäljning som ni vill att jag skriver om.
KALLA SAMTAL - AKTUELLT ELLER UTDÖTT?
2012-02-22
Kalla samtal är en viktig del i försäljningsprocessen idag. Men hur effektivt är det kalla samtalet?
Om vi börjar med att gå till oss själva och funderar på hur glada vi blir när vi blir uppringda av en ”försäljare” så får vi nog erkänna att vi blir måttligt glada. Omedelbart vet vi att någon vill sälja något till oss. Någon vill åt dina pengar och du har inte bett om det. Vi tycker inte om att inte ha kontroll över situationen. Det finns till och med en tjänst inrättad som heter NIX där vi kan anmäla att inte få denna typ av samtal. Något som också direkt triggar en negativ inställning hos oss är när man tydligt märker att en säljare använder ett telefonmanus.
- Hej! Jag heter Erik och jag ringer från X. Är det Thomas jag talar med?
- Ja, det är det!
- Vad bra! Då har jag kommit till rätt person.
Nu talar jag visserligen om B2C försäljning men jag tror inte att det är så stor skillnad i B2B försäljning. Säljare ringer hela tiden och är intresserade av mina pengar.
Därför bör vi utföra det kalla samtalet på ett annat sätt, så att det inte uppfattas negativt.
Hur ska det gå till?
Se på det kalla samtal som en form av nätverkande för att hitta personer som har problem som vi kan hjälpa dem med.
Innan vi ringer det där samtalet bör vi ha gjort läxan.
Det finns lite statistik att falla tillbaka på. Statistiken kommer från en ledande Affärsskola i USA och speglar sannolikheten att få ett möte med en beslutsfattare i samband med ett samtal med följande förutsättningar.
Siffrorna talar för sig själv och visar att det lönar sig att göra lite efterforskning. Med hjälp av ditt kontaktnät finns det goda möjligheter att hitta en lämplig referens. Vi har gjort om kalla samtal till varma samtal.
En annan typ av referens är till en sannolik behovsbild som kan finnas hos den vi ringer. Vi känner till personens roll, bransch, och marknad och vi kan referera till tidigare uppdrag där vi hjälpt andra i liknande situation. Det kan kanske finnas intresse att få veta mer om det?
Vi kan förbereda flera sådana behovs-scenarier (Sales Ready Messaging). Formatet byggs upp utifrån:
Samtalen är en del i vårt prospekteringsarbete och är nödvändiga för att vår prospektlista (Pipeline) ska kunna fyllas på kontinuerligt. Träna gärna på samtal i rollspel med kollega eller med hjälp av din video.
Workshops eller föreläsningar
Copyright © 2012. Oneweb. All Rights Reserved