affärsutveckling

fontæus

WORKSHOPS OCH FÖRELÄSNINGAR

 

Skapa en strukturerad och effektiv säljprocess

 

Många säljchefer berättar att det är svårt att skapa tillförlitliga säljprognoser. Prognoserna avviker för mycket mot rapporterat resultat. Prognoserna ska dessutom ligga som underlag för planering av interna resurser och investeringar av olika slag.

 

Innehåll:

 

Hur skapas en en effektiv säljprocess?

 

 

I form av t ex en workshop kan vi tillsamans skapa en sådan inklusive verktyg för att stötta den. Processen kan med hög sannolikhet implementeras i befintligt CRM-system.

 

Resultatet blir prognoser med hög tillförlitlighet samt ett strukturerat arbetssätt som hjälper säljare och skapar trygghet och minskar stress för alla involverade.

 

"The Elevator Pitch", hur skapar man den?

 

Anta att du är på väg till ett kundmöte. Du har ett möte bokat med en av säljcheferna på företaget och i hissen upp står du plötligt bredvid företagets VD som du känner igen från deras websida. Vad ska du göra. Ska du ta chansen? Du har max 20 sekunder på dig app presentera dig och din verksamhet.

 

Här skulle det vara bra att ha en sk "Elevator Pitch", dvs en kort och kärnfull beskrivning av det värde din verksamhet kan erbjuda en potentiella kund.

 

Innehåll:

 

En workshop kring detta ämne ger er en "Elevartor Pitch"

  • En snabb presentation
  • Innehåller ett känfullt budskap
  • Innehåller kundvärde

 

Hur fungerar kundens köpprocess

 

I försäljningssammanhang pratar vi ofta om en effektiv och strukturerad söljprocess. Men hur ser kundens köpprocess ut? Vilka faser genomgår köpare före ett beslut? Kan Säljaren påverka kundens köpprocess? Vad händer när man kommer in fel, t ex i en upphandling där kunden redan har en klar vision av lösningen?

 

Lär dig mer om detta under ett föredrag under en säljkonferens elelr kanske i form av en workshop med säljavdelningen.

 

Innehåll:

 

  • Har kunden en köpprocess?
  • Hur får man kontroll på kundens process?
  • Hur kommer man snabbare till avslut?
  • Psykologin bakom köparens agerand

 

 

 

 

SWOT-Analys

 

Många är bekanta med den sk SWOT-analysen. Översatt betyder det Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot. Men har ni skapat en SWOT-analys i samarbete med en nyckelkund. En kund som ni etablerat ett gott samarbete med och som betyder mycket för er. Det är troligt att ni är måna om att fortsätta detta samarbete i framtiden också.

 

Den kunden kan förmodligen vara ärlig mot er och tala o vad ni är bra eller dålig på. Det borgar för trygghet i en framtida affärsrelation.

 

Som moderator kan jag hjälpa er med en sådan SWOT-analys.

 

Resultatet blir en analys som hjälper er leverera ännu bättre kundvärde och det vinner alla på. Försäljning bygger på att förstå kundens behov och att skapa frtroende.

 

Innehåll:

 

  • Skapa SWOT-analys tillsammans med din kund
  • Bli bättre på att leverera det kunden vill ha
  • Ta betalt för det ni levererar
  • Skapa trygghet för kunden
  • Bygga partnerska med din kund

 

 

Copyright © 2012. Oneweb. All Rights Reserved